Mitä ovat vetovoima ja pitovoima Kalajoella?

Juha Junnikkala lenkkeilee koiransa kanssa Kalajoen Hiekkasärkillä.

Pitovoimalla tarkoitetaan sitä, millä tavoin pidämme yritykset ja asukkaat Kalajoella. Miten saamme nykyiset asukkaat pysymään tyytyväisinä ja viihtymään täällä?

Vetovoimalla taas tarkoitetaan Kalajoen kykyä houkutella uusia asukkaita ja yrityksiä ulkopuolelta. Tämä voi olla esimerkiksi lyhytaikaista vierailua tai pysyvää asettumista.

Molempien voimien tehokas hyödyntäminen edellyttää Kalajoella asioiden tekemistä poikkeavalla tavalla. Meidän on uskallettava kokeilla rohkeasti uusia ideoita ja samalla panostettava pitkäjänteiseen suunnitteluun.

"Hulluuden määritelmä: teet saman asian uudelleen ja uudelleen, mutta odotat eri tuloksia."
– Albert Einstein


Vetovoimainen luonto

Kalajoen vetovoimana on sen merellinen luonto. Sininen meri ja äärettömän puhdas hiekkaranta houkuttelevat monia. Mutta ovatko Hiekkasärkillä oleva vetovoima katoamassa? Tällä hetkellä hiekkaranta ja sen ympäristö ovat pilaantumassa kiihtyvällä vauhdilla.

Siiponjokivarsi Kalajoella.

Olen itse liikkunut purjelaudalla Hiekkasärkillä jo 45 vuoden ajan. Aiemmin rannalla oli kirkasta vettä, ja mainingit löivät voimalla rantaan. Nykyään tilanne on aivan toisenlainen. Ranta on liettynyt ja heinittynyt, ja maa on noussut, kuten täällä rannikolla on tapana. Ranta on mataloitunut nopeasti, mikä on eri asia kuin maan nousu.

Jotta vetovoima säilyisi Hiekkasärkkien osalta, meidän on aloitettava rantojen suojelu ja kunnostus. Tämä tarkoittaisi esimerkiksi hiekkasäkkien poistamista merestä ja veden virtaamisen turvaamista Hiekkasärkien lahdella. Tällainen kunnostus vaatii kaikkien toimijoiden yhteistyötä.


Muut vetovoimatekijät

Kalajoen vetovoimatekijöitä ovat myös hyvät peruspalvelut, kuten terveydenhoito, työpaikat ja koulutus. Nämä ovat asioita, jotka tulisi olla kunnossa ja joihin tulisi panostaa.

Terveydenhuollossa meidän on tehtävä yhteistyötä Pohteen kanssa, vahvistettava yhteistyötä ja kehittävä uudenlaisia tapoja tarjota palveluja. Emme aina tarvitse katsoa vain kustannuksia, vaan meidän tulisi myös innovoida ja luoda uusia tapoja tuottaa palveluita yli raja-aitojen. Voisimme myös avata keskusteluja Keskipohjanmaan Soiteen piirin suuntaan.

Kalajoelle yrityksiä vetää puoleensa yrittäjäystävällinen ilmapiiri ja yhteisö, sekä ammattitaitoisten työntekijöiden saatavuus ja koulutus.


Pitovoimasta

Pitovoimatekijät ovat usein samoja asioita, jotka toimivat myös vetovoimatekijöinä. Tällöin kyse on niiden kehittämisestä ja säilyttämisestä.

Asukkaille on kehitettävä liikuntapaikkoja. Pohtia kaikkien ikäluokkien liikkumisen motivointia. Se on samalla ennakoivaa terveyden huoltoa. Ulkoilureittien kehittäminen onkin jo hyvällä tasolla. Uuden liikuntahallin ja uimahallinkin suunnittelu on jo suunnittelussa.

Yrittäjämielinen ilmapiiri ja sujuva päätöksenteko auttavat yrityksiä pysymään Kalajoella ja tekemään investointeja. Tämän luomiseen tarvitaan enemmän vuoropuhelua kaupungin organisaation ja yrittäjien välillä. Yritysvierailujen merkitystä ei voi unohtaa.

Pitovoimatekijä on myös kaupungin päätöksenteon läpinäkyvyys ja riittävä tiedottaminen. Tiedottaminen ei ole koskaan haitaksi, ja jos tiedottamista lisättäisiin, se voisi vähentää epävarmuutta. Epätietoisuus nimittäin aiheuttaa usein pelkoa, joka puolestaan synnyttää epävarmuutta ja närkästystä. Vuoropuhelua lisäämällä voimme vähentää konflikteja ja parantaa yhteisymmärrystä.